Afdeling Q slår sine rødder i København, nærmere bestemt i kælderen under politigården. København danner kulisserne for Carl Mørcks opklaringsmissioner, der ofte udspiller sig i byens gader. Men hvorfor er byens fysiske rum så vigtige i denne krimiserie?
At bruge byen som et konkret, fysisk bagtæppe er med til at give bøgerne og spillene en autenticitet, der fanger læsernes og spillerens opmærksomhed. Det er detaljerne fra virkeligheden, dem man genkender, hvis man selv har bevæget sig gennem Københavns gader, der giver historierne liv. Denne detaljerigdom træder særligt tydeligt frem i spillets illustrationer, som er skabt ud fra fotografier af byens rum.
Enhver by har sine egne historier og legender, der tilfører forskellige kvarterer deres særlige stemninger. Swingerklubben i Vanvid ligger i kvarteret ved Istedgade, tidligere præget af værtshuse og prostitution – et område med et ry for at være barskt.
Bunkerne i Nørrebroparken er en anden side af byens natur. I spillet danner bunkerne rammen for lyssky aktiviteter, men i virkeligheden udlejes de af Københavns Kommune og bruges til så uskyldige ting som opbevaring af vin og øvelokaler for lokale musikere.
Vanvid tager udgangspunkt i en sand historie, men kommende historier graver ned i byens myter.
Tag for eksempel med til “Den Gule Gang” på Frederiksberg. Legenden fortæller om en tunnel, der skulle forbinde Frederiksberg Slot med et tidligere kloster i nærheden. Munkenes flugt gennem denne tunnel, efter anklager om kætteri, har givet stedet en særegen stemning, og ifølge legenden kan man stadig høre munkenes ånder vandre gennem tunnellen om natten.
Ved at grave ned i den enkelte fysiske lokation fortæller byens rum i sig selv en stemningsfuld historie. Uanset hvor Afdeling Q befinder sig på.